Friday, July 17, 2009

apa itu 'khumir' ???

Info hari ini adalah mengenai sejenis makanan yang popular di negara Yaman ini. Pergi lah di mana jua negeri-negeri di Yaman ini mesti anda akan menemui sejenis makanan pagi yang di namakan ‘khumir’.
.
Sebagaimana di Malaysia,kita mempunyai makanan tersendiri di waktu pagi seperti roti canai,capatti,tosei,nasi lemak,kuih muih dan banyak lagi juadah makanan yang tersedia untuk dijamah ketika fajar mula menyingsing.
.
Khumir juga adalah salah satu juadah sarapan pagi yang begitu popular di Yaman ini.Tetapi,Yaman bukanlah satu Negara makanan seperti Malaysia dan makanannya juga kurang pilihan sebagaimana Malaysia.Diorang ni selamba je asalkan ada makanan.hihi
.
Nama Khumir yg berasal dari huruf 'kha','mim' dan 'ra' bukanlah bermaksud arak,akan tetapi ia diambil dari nama 'khumaira' (tepung).
.
Khumir adalah hasil campuran tepung,air,susu,gula,garam,minyak dan sedikit habbatul saudak (bijian hitam) ,macam buat roti canai kan?? Ianya digaul dan diuli bagaikan membuat roti canai akan tetapi ia tidak memerlukan canaian .Ia hanya di gelek menggunakan alat penguli dan terus digoreng.Tunggu beberapa minit dan sedia untuk dimakan.Senang !!! kan kan kan
.



khumir satu.....siap !!!

khumir yg telah siap menunggu penjamahnya..haha
.
.
Nampak macam sedap kan?? memang sedap pun,kalau nak rasa...selamba la korang buat sendiri kat rumah eh !

No comments:

Post a Comment

Sememangnya komen,nasihat serta pandangan di perlukan.
Terima kasih kpd sesiapa yg komen...
Time kasih daun keladi..
Post nanti komen lagi.. =)